Abstract in English, German
Clinical issue: Clinically, COVID-19 (coronavirus disease 2019) is increasingly seen as a systemic disease associated with multiorgan involvement through a hypercoagulatory condition in the sense of vasculopathy.
Standard treatment: Treatment with antiplatelet drugs or heparins appears to be indicated. The current evidence, at least for acetylsalicylic acid (ASA), is lacking.
Diagnostic work-up: Corresponding to the significant proportion of primarily microstructural vascular changes, the radiological diagnosis showed not only macrovascular pathologies, but also diffuse perfusion disorders.
Performance: Regional hypoperfusion in the lungs can be detected with and without pulmonary arterial embolism. Similar findings can be found in almost all organ systems.
Practical recommendations: A therapeutic intervention using low molecular weight heparins in hospitalized patients in situation-adapted dosage is indicated and is discussed in detail. In the detection of micro- and macrovascular thrombosis in the context of COVID-19, extended radiological diagnostics play a central role and are the basis of adapted therapy and secondary prevention.
Zusammenfassung: KLINISCHES PROBLEM: Klinisch wird COVID-19 („corona virus disease“ 2019) zunehmend als systemische Erkrankung gesehen, in deren Zentrum eine Multiorganbeteiligung durch einen hyperkoagulatorischen Zustand im Sinne einer Vaskulopathie steht.
Therapeutische standardverfahren: Eine Behandlung mit Thrombozytenfunktionshemmern oder Heparinen erscheint die logische Konsequenz. Die aktuelle Studienlage, zumindest für ASS, ergibt allerdings keine Hinweise auf eine Wirksamkeit.
Diagnostik: Entsprechend der zu nennenswerten Anteilen primär mikrostrukturellen Gefäßveränderungen sollte die radiologische Diagnostik nicht nur Makrogefäßpathologien, sondern auch Hinweise auf diffuse Perfusionsstörungen darstellen. LEISTUNGSFäHIGKEIT: In der Lunge sind beispielsweise Perfusionsausfälle nachweisbar, die nur teilweise durch pulmonalarterielle Füllungsdefekte zu erklären sind. Ähnliche Befunde zeigen sich in fast allen Organsystemen. EMPFEHLUNG FüR DIE PRAXIS: Eine therapeutische Intervention mittels niedermolekularer Heparine bei hospitalisierten Patienten in situationsadaptierter Dosierung ist indiziert und wird ausführlich besprochen. Bei Nachweis von Mikro- und Makrogefäßthrombosierung im Rahmen von COVID-19 spielt die erweiterte radiologische Diagnostik eine zentrale Rolle und ist die Basis der Therapie und Sekundärprävention.
Keywords: Coagulopathy; Computedtomography; Perfusion; SARS-CoV‑2; Treatment.
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