Abstract in English, German
Mutations of severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) can enhance the spread and the infectiousness and decrease the protective effect of antibodies present after infection, vaccination or antibody treatment. The alpha variant (B.1.1.7), first seen in Kent/United Kingdom, has increased the R‑value and therefore the infectiousness by 75%; however, the effectiveness of the vaccines against SARS-CoV‑2 available in Germany seems to be only slightly impaired by these mutations. In the case of the beta variant (B.1.351), first described in South Africa, the neutralization ability of antibodies towards SARS-CoV‑2 is decreased. The monoclonal antibodies bamlanivimab and etesivimab, which are used therapeutically, are ineffective. The AstraZeneca vaccine offers almost no protection against mild or moderate disease caused by the beta variant. The gamma variant (P.1 or B.1.1.28.1), which was first found in Brazil, is probably 1.7-2.6 times more transmissible than previous virus strains circulating in Brazil. In addition to the infectiousness, the mortality risk of the gamma variant also seems to be increased between 1.2 and 1.9-fold in adults and between 5 and 8-fold in young persons. The delta variant (B.1.617), first described in India, is now dominant in most countries. It is 50% more infectious than the alpha variant, and the protective effect of vaccinations against symptomatic disease can be decreased (Biontech: delta variant 88%, alpha variant 93.7%; AstraZeneca: delta variant 67%, alpha variant 74.5%). Furthermore, the course of the disease with the delta variant is often more severe than with the wild type. Disease courses with the delta variant are less severe in vaccinated than in nonvaccinated persons, and fatal outcomes are substantially rarer. A high vaccination rate is essential in order to approach herd immunity and to bring the pandemic under control. Even where the protective effect towards mild or moderate disease is decreased, as a rule, vaccination still offers excellent protection against life-threatening and fatal disease courses.
Mutationen von SARS-CoV‑2 können die Ausbreitungsfähigkeit und Infektiosität erhöhen sowie die Schutzwirkung von Antikörpern vermindern, die nach einer Infektion, einer Impfung oder einer Antikörpertherapie vorhanden sind. Die Alpha-Variante (B.1.1.7), die zuerst in Kent/Großbritannien beobachtet wurde, hat zu einer Erhöhung des R‑Werts und damit der Infektiosität um 75 % geführt. Die Wirksamkeit der in Deutschland verfügbaren Impfungen gegen SARS-CoV‑2 scheint durch diese Mutationen jedoch nur geringfügig beeinträchtigt zu sein. Bei der Beta-Variante (B.1.351), die zuerst in Südafrika beschrieben wurde, ist die Fähigkeit von Antikörpern, SARS-CoV‑2 zu neutralisieren, vermindert. Die therapeutisch verwendeten monoklonalen Antikörper Bamlanivimab und Etesivimab sind unwirksam. Der Impfstoff von AstraZeneca hat gegenüber leichten und mittelschweren Erkrankungen durch die Beta-Variante fast keine Schutzwirkung. Die Gamma-Variante (P.1 oder B.1.1.28.1), die zuerst in Brasilien gefunden wurde, ist wahrscheinlich um den Faktor 1,7 bis 2,6 stärker übertragbar als zuvor in Brasilien zirkulierende Virusstämme. Neben der Infektiosität scheint auch das Sterberisiko bei der Gamma-Variante um den Faktor 1,2 bis 1,9 bei Erwachsenen und bei jüngeren Patienten um den Faktor 5 bis 8 erhöht zu sein. Die Delta-Variante (B.1.617), die zuerst in Indien beschrieben wurde, ist inzwischen in den meisten Ländern dominierend. Ihre Infektiosität ist gegenüber der zuvor dominierenden Alpha-Variante um etwa 50 % erhöht, die Schutzwirkung der verfügbaren Impfungen vor symptomatischen Erkrankungen kann vermindert sein (BioNTech: Delta-Variante 88 %, Alpha-Variante 93,7 %; AstraZeneca: Delta-Variante 67 %, Alpha-Variante 74,5 %). Ferner ist der Krankheitsverlauf bei der Delta-Variante oft schwerer als beim Wildtyp. Erkrankungen durch die Delta-Variante verlaufen bei Geimpften leichter als bei Ungeimpften, und tödliche Verläufe sind wesentlich seltener. Eine hohe Impfquote ist unerlässlich, um einer Herdenimmunität möglichst nahezukommen und die Pandemie unter Kontrolle zu bringen. Selbst bei verminderter Schutzwirkung gegenüber leichten und mittelschweren Erkrankungen bieten Impfungen in der Regel einen ausgezeichneten Schutz gegenüber lebensbedrohlichen und tödlichen Krankheitsverläufen.
Keywords: Disease severity; Infectiousness; SARS-CoV‑2; Vaccination; Virus variants.
【저자키워드】 vaccination, disease severity, infectiousness, virus variants, SARS-CoV‑2, 【초록키워드】 Brazil, SARS-CoV-2, Vaccine, coronavirus, pandemic, Immunity, antibody, B.1.351, disease severity, monoclonal antibody, India, mutations, variant, Infection, outcome, severe acute respiratory syndrome Coronavirus, delta variant, monoclonal antibodies, variants, bamlanivimab, Spread, South Africa, Germany, B.1.1.7, infectiousness, B.1.1.28.1, P.1, herd immunity, B.1.617, Effectiveness, Mild, Alpha, virus variants, Alpha variant, Beta variant, wild type, AstraZeneca, protective effect, antibody treatment, SARS-CoV‑2, mortality risk, Vaccinations, acute respiratory syndrome, acute respiratory syndrome coronavirus, acute respiratory syndrome coronavirus 2, moderate disease, Kingdom, life-threatening, circulating, symptomatic disease, offer, fatal disease, courses, vaccination rate, neutralization ability, virus strain, dominant, approach, decrease, English, ENhance, rule, Course, described, caused, addition, the disease, less, the vaccine, 【제목키워드】 Mutation, Epidemiology,