Abstract in English, German
Background: Cardiac auscultation is a core clinical skill taught in medical school. Due to contact restrictions during the SARS-CoV-2 pandemic, interaction with patients was very limited. Therefore, a peer-to-peer virtual case-based auscultation course via video conference was established.
Methods: A randomized controlled cross-over study was conducted to evaluate whether participation in a virtual auscultation course could improve heart auscultation skills in 3 rd -year medical students. A total of sixty medical students were randomly assigned to either the experimental or control group after informed consent was obtained. Due to no-shows, 55 students participated. Depending on allocation, students attended three ninety-minute courses in intervals of one week in a different order: a virtual case-based auscultation course held via video chat, literature self-study, and an on-site course using a high-fidelity auscultation simulator (SAM II). The study’s primary endpoint was the performance of the two groups at the simulator after participating in the virtual auscultation course or literature self-study. To evaluate their auscultation skills, students participated in five assessments using the same six pathologies: stenosis and regurgitation of the aortic and mitral valve, ventricular septal defect, and patent ductus arteriosus. Moreover, participants rated their satisfaction with each course and provided a self-assessment of competence.
Results: Compared to literature self-study, participation in the virtual auscultation course led to a significantly improved description of heart murmurs at the auscultation simulator with regard to the presence in systole and diastole, low- and high-pitched sounds, and volume dynamics. There was no significant difference between the groups in diagnostic accuracy and identification of the point of maximal intensity. After the virtual course, students showed higher satisfaction rates and a higher increase in self-assessed competence compared to participants who engaged in literature self-study.
Conclusions: For the first time, this study demonstrates that a case-based virtual auscultation course can improve aspects of cardiac auscultation skills on a simulator. This may facilitate the further acquisition of an essential clinical skill, even when contact restrictions will be lifted.
Hintergrund: Die Herzauskultation ist eine der wichtigsten klinischen Fertigkeiten, die im Medizinstudium gelehrt werden. Aufgrund von Kontaktbeschränkungen während der SARS-CoV-2-Pandemie war die Interaktion mit Patienten sehr begrenzt. Daher wurde ein Peer-to-Peer-Kurs zur fallbasierten Auskultation per Videokonferenz entwickelt.
Methoden: In einer randomisierten, kontrollierten Cross-over-Studie wurde untersucht, ob die Teilnahme an einem virtuellen Auskultationskurs die Herzauskultationsfertigkeiten von Medizinstudierenden im dritten Studienjahr verbessern könnte. Sechzig Medizinstudierende wurden randomisiert einer Experimental- oder Kontrollgruppe zugeteilt. Aufgrund von Nichterscheinen nahmen insgesamt 55 Studierende teil. Je nach Zuteilung besuchten die Studierenden in unterschiedlicher Reihenfolge drei neunzigminütige Kurse im Abstand von einer Woche: einen virtuellen, fallbasierten Auskultationskurs per Videokonferenz, ein Fachliteratureigenstudium und einen Kurs mit einem High-Fidelity-Auskultationssimulator (SAM II) in Präsenz. Der primäre Endpunkt der Studie war die Performance der beiden Gruppen am Simulator nach der Teilnahme am virtuellen Auskultationskurs oder am Fachliteratureigenstudium. Um ihre Auskultationsfähigkeit zu bewerten, nahmen die Studierenden an fünf Assessments teil, bei denen stets dieselben sechs Pathologien verwendet wurden: Stenose und Insuffizienz der Aorten- und Mitralklappe, Ventrikelseptumdefekt und persistierender Ductus arteriosus. Außerdem bewerteten die Teilnehmenden ihre Zufriedenheit mit den einzelnen Kursformaten und gaben eine Selbsteinschätzung der Zunahme ihrer Kompetenz ab.
Ergebnisse: Im Vergleich zum Fachliteratureigenstudium führte die Teilnahme am virtuellen Auskultationskurs zu einer signifikant verbesserten Beschreibung der Herzgeräusche am Auskultationssimulator in Bezug auf Zuordnung zu Systole und/oder Diastole, Identifizierung hoher und tiefer Frequenzen sowie Lautstärkedynamik. Bei der diagnostischen Präzision und der Identifizierung des Punctum maximum gab es keinen signifikanten Unterschied zwischen den Gruppen. Nach dem virtuellen Kurs zeigten die Teilnehmenden eine höhere Zufriedenheit und einen höheren Zuwachs an selbst eingeschätzter Kompetenz im Vergleich zu den Teilnehmenden des Fachliteratureigenstudiums.
Schlussfolgerung: In dieser Studie wurde erstmals nachgewiesen, dass ein fallbasierter virtueller Auskultationskurs Aspekte der Herzauskultation am Simulator verbessern kann. Dies kann den weiteren Erwerb dieser wesentlichen klinischen Fertigkeit erleichtern, auch wenn Kontaktbeschränkungen aufgehoben werden.
Keywords: COVID-19; distance-based learning; heart auscultation; literature self-study; patient simulator; peer teaching; skills lab; video chat; virtual auscultation.
【저자키워드】 COVID-19, skills lab, video chat, peer teaching, distance-based learning, heart auscultation, literature self-study, patient simulator, virtual auscultation., 【초록키워드】 pandemic, diagnostic, Randomized, Accuracy, Patient, assessment, group, performance, Satisfaction, Interaction, primary endpoint, cardiac, Contact, simulator, Volume, intensity, control group, no significant difference, participant, acquisition, FIVE, English, Ductus arteriosus, Randomly, mitral, IMPROVE, Course, evaluate, significantly, conducted, provided, facilitate, increase in, assigned, two group, interval, SAM, was obtained, cross-over, Diastole, Kurse, lifted, participated, Punctum, septal, Systole, the SARS-CoV-2, ventricular, 【제목키워드】 Randomized, IMPROVE, Course, cross-over,